STACJA

 Telefon +48 603 993 245

NAPISZ

Email Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

mask

Zbieżność kół - wpływ na zużycie opon i bezpieczeństwo jazdy

Bezpieczeństwo jazdy samochodem w kontekście kół i ogumienia kojarzy się na ogół przede wszystkim ze stanem opon oraz głębokością bieżnika, a także dopasowaniem ich rodzaju do warunków pogodowych. Warto jednak mieć na uwadze, że za dotarcie do celu bez kłopotów odpowiada również zawieszenie, w tym amortyzatory, sprężyny i wahacze, a ponadto prawidłowo ustawiona geometria kół. Przełoży się ona nie tylko na możliwość szybkiego zatrzymania auta, ale również na tempo zużycia opon oraz poziom zużycia paliwa. By uzyskać optymalne efekty, trzeba więc pamiętać zarówno o utrzymywaniu właściwego ciśnienia, jak i o ustawieniu zbieżności. Można to zrobić w warsztacie zajmującym się wulkanizacją. W Szczecinie warto w tym celu odwiedzić autoserwis KODO. Przekonajmy się, co trzeba wiedzieć na ten temat.

Czym jest zbieżność kół?

Zbieżność kół to inaczej ich geometria. Jeżeli jest poprawnie ustawiona, wszystkie koła znajdują się w pozycji równoległej względem osi symetrii pojazdu oraz jego toru jazdy. Równie ważne będzie właściwe pochylenie każdego z nich w stosunku do nawierzchni, bez czego nie byłaby możliwa jazda po łuku. Kąt ten musi być jednak dobrany tak, by zarazem utrzymać pełną stabilność przy jeździe na wprost. Warto pamiętać, że istotny jest też tzw. kąt wyprzedzenia lub opóźnienia sworznia zwrotnicy. Decyduje on o tym, jakie jest przemieszczenie jej osi obrotu według kąta prostego tworzonego z podłożem. Przekłada się to na stosunek skuteczności hamowania do tego jak łatwo da się skręcić koła. Liczy się ponadto kąt pochylenia sworznia zwrotnicy związany z tzw. kątem zataczania.

Jak wygląda ustawianie geometrii kół?

Ustawienie zbieżności polega na takim skorygowaniu położenia kół, żeby poruszały się one po prawidłowym torze jazdy i były ustawione poprawnie względem nawierzchni. Dziś zamiast czujników mocowanych do kół cały proces wiąże się zwykle z wykorzystaniem kamer CCD umieszczanych przed pojazdem lub z jego boku, a także emiterów promieniowania podczerwonego i ekranów pasywnych zakładanych na kołach pojazdu. Umożliwia to jednoczesny pomiar dla wszystkich kół, co przyspiesza całą procedurę.