W jaki sposób naprawia się opony samochodowe?
- Szczegóły
Opony wbrew pozorom są bardzo wrażliwe, dlatego awaria może przydarzyć się w każdym momencie. Przyczyn uszkodzeń jest wiele – od wad fabrycznych, poprzez zetknięcie opony z krawężnikiem lub dziurą, po nieprawidłową eksploatację opon, która wynika z konieczności wykonania ostrego hamowania, aż do wieku opony. Nie zawsze zepsuta opona nadaje się do wyrzucenia, czasami można ją naprawić. Kiedy warto naprawiać uszkodzoną oponę i jak przebiega proces reperacji?
Kiedy opona nadaje się do naprawy?
Opony odpowiadają za bezpieczeństwo oraz na komfort jazdy. Wpływają na drogę hamowania, hałas we wnętrzu, zużycie paliwa oraz przyczepność auta, dlatego powinny być w jak najlepszym stanie. Ich awaria nie zawsze musi wiązać się z koniecznością wymiany – niektóre uszkodzenia opon można naprawić u wulkanizatora. Powierzchowne przecięcie ścianki bocznej, wgłębienia ściany bocznej, starcie gumy, czy przebicie opony można zreperować w procesie wulkanizacji. Przy problemach z zawieszeniem opona może się wyząbkować – po naprawie jej dalsza eksploatacja również jest możliwa. O możliwości wykonania każdej ingerencji przy oponie musi zadecydować wulkanizator.
Jak przebiega wulkanizacja opon samochodowych?
Wulkanizacja opony może odbywać się na zimno i na gorąco. Wulkanizacja na zimno jest skuteczna tylko przy małych uszkodzeniach. Polega ona na zastosowaniu odpowiednio dobranego wypełniacza chemicznego. Wypełnienie umieszczane jest w miejscu bieżącego uszkodzenia – uzupełnia ono przerwany obszar, łącząc go i uszczelniając. Przy poważnych uszkodzeniach niezbędne jest zastosowanie wulkanizacji na gorąco. Proces polega na odtworzeniu brakującego elementu gumy ze specjalnie przygotowanej mieszanki. Dzięki odpowiedniemu doborowi proporcji składników i ich podgrzaniu uzyskuje się gumę właściwościach zbliżonych do gumy bazowej. Opona po naprawie na gorąco powinna być montowana na felgę dopiero po upływie 24 godzin.