STACJA

 Telefon +48 603 993 245

NAPISZ

Email Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

mask

Geometria kół a zużycie paliwa - czy jest związek?

Geometria kół to kluczowy element wpływający na właściwości jezdne pojazdu, a także na jego efektywność paliwową. Właściwie ustawiona geometria kół zapewnia optymalny kontakt opon z nawierzchnią, co przekłada się na stabilność, bezpieczeństwo i komfort jazdy. Niewłaściwe ustawienia mogą prowadzić do zwiększonego oporu toczenia, co bezpośrednio wpływa na zużycie paliwa. 

Ustawianiem zbieżności kół w Szczecinie zajmuje się firma Kodo. Przyjrzyjmy się temu bliżej.

Wpływ ustawienia kątów na zużycie paliwa

ustawianie zbieżności kółJednym z najważniejszych aspektów geometrii kół są kąty ustawienia, takie jak kąt pochylenia koła, kąt skrętu koła oraz kąt wyprzedzenia osi sworznia zwrotnicy. Kąt pochylenia koła odnosi się do nachylenia koła względem pionu, co wpływa na powierzchnię kontaktu opony z nawierzchnią. Zbyt duży negatywny lub pozytywny kąt pochylenia może powodować nierównomierne zużycie opon, zwiększając opór toczenia i w efekcie zużycie paliwa.

Kąt skrętu koła to ustawienie kół względem siebie, które wpływa na stabilność i kierowalność pojazdu. Zbyt duży rozbieżność lub zbieżność może prowadzić do zwiększonego oporu toczenia, co również skutkuje wyższym zużyciem paliwa. Prawidłowe ustawienie tych kątów zapewnia, że koła toczą się w linii prostej z minimalnym oporem, co jest kluczowe dla efektywności paliwowej pojazdu.

Opór toczenia i zużycie paliwa

Opór toczenia to siła, która przeciwstawia się ruchowi koła po nawierzchni i ma bezpośredni wpływ na zużycie paliwa. Główne czynniki wpływające na opór toczenia to geometria kół, ciśnienie w oponach oraz stan techniczny opon. Niewłaściwa geometria kół zwiększa opór toczenia poprzez nierównomierne zużycie opon i nieoptymalny kontakt z nawierzchnią. Nawet niewielkie odchylenia od zalecanych ustawień mogą prowadzić do znacznego wzrostu oporu, co bezpośrednio przekłada się na większe zużycie paliwa.

Odpowiednie ciśnienie w oponach jest również kluczowe dla minimalizacji oporu toczenia. Zbyt niskie ciśnienie powoduje większe odkształcenie opony, co zwiększa opór toczenia i zużycie paliwa. Z kolei zbyt wysokie ciśnienie może prowadzić do zmniejszenia powierzchni kontaktu opony z nawierzchnią, co również zwiększa opór toczenia. Regularna kontrola i utrzymanie właściwego ciśnienia w oponach, w połączeniu z prawidłowo ustawioną geometrią kół, pozwala na optymalizację zużycia paliwa.